• Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen 

      Tveiten, Sidsel; Røkholt, Gro (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-01)
      Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene ...
    • Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå 

      Tveiten, Sidsel; Igland, Oddny (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-16)
      <p>Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske ...
    • Safe Surgery Checklist, Patient Safety, teamwork, and Responsibility - Coequal Demands? A Focus Group Study 

      Willassen, Elin Thove; Smith Jacobsen, Inger Lise; Tveiten, Sidsel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-28)
      The use of World Health Organization’s (WHO’s) Safe Surgery checklist is an established practice worldwide and contributes toward ensuring patient safety and collaborative teamwork. The aim of this study was to elucidate operating room nurses’ and operating room nursing students’ experiences and opinions about execution of and compliance with checklists. We chose a qualitative design with semistructured ...